PRELEKCJE

 

Zanim założysz startup

Większość opracowań dotyczących przyczyn dla których startupy upadają wymienia dwie kategorie powodów:

  • biznesowe (brak product/market fit, skończyły się pieniądze, słaby marketing) i 
  • komunikacyjne (zespół nie dogadywał się między sobą albo z inwestorem).

W tej prezentacji pokaże inną perspektywę. Moim zdaniem kluczowy jest inny poziom - indywidualnych potrzeb założycieli startupu. Krótko mówiąc tego co ich najbardziej “kręci” w pomyśle startupu.

Będzie o przykładach z mojego doświadczenia - systemie obiegu dokumentów, który nie doczekał się klientów, udanym, ale nieopłacalnym narzędziu dla programistów (Codebrag) i biznesowym sukcesie SoftwareMill oraz firm, którym aktualnie doradzam.

Na podstawie tych przykładów opowiem o modelu projektowania biznesu dla programistów opartym o 3 aspekty: własnych potrzeb, ambicji technicznych oraz potrzeb rynku. Z takiej analizy często wyłania się trzecia droga, np. założenia softwarehouse’u zamiast tworzenia ryzykownego startupu produktowego.

Przyjdź zanim założysz startup. Jeśli już założyłeś, też przyjdź - spojrzysz na swój biznes z zupełnie innej perspektywy.